Bebis jacob

En liten variant på flygande jacob :)

Ca 4st 6mån burkar

Ingridienser:
½ dl rapsolja
½-1 tska curry
1 kycklingfilé i bitar
3/4 dl ris
2 dl vatten
1 dl majs
1 banan
*2 msk grädde
*½ paprika
*½-2 tsk mango chutney
*1/4 lök

Hur gör jag?
1. Häll i oljan i kastrullen följt av kycklingbitarna och riset (ev lök), rör om noga under en liten stund (så et inte får stekyta).
2. Häll försiktigt på vattnet (varm olja + vatten kans tänka, där av försiktigt) och majsen (ev paprika), och låt koka tills riset är överkokt och riktigt mjukt.
3.  Bryt ner bananen (ev mango chutney) och låt koka upp, häll ev på mer vatten om det är för grötigt.
4. Häll ev på grädden.
5. mixa/mosa till bra konsistens.

* Kan uteslutas.

Tänk på!
  • Röda grönsaker/frukter kan vara något din bebis reagerar på, så har bebisen inte ätit det förut kan du ta ex grön paprika eller skippa det helt.

  • Bebisar ska inte ha allt för mycket mjölkprodukter så får din bebis mjölkprodukter ofta skippa grädden.

  • Mango chutneyn innehåller både salt och socker (mycket socker dessutom!), så gör du mat till mindre barn kan det vara bra att utesluta detta. Jag använde ca ½ tsk till min 6mån, då jag gillar smaken, men som sagt, kan vara en bra idé att utesluta.

  • Lök, ser jag är gott i, men har för mig att det kan vara gasbildande och därav kan du utesluta detta om det inte känns ok.

Jag uteslöt, lök och paprika då detta inte fanns hemma.

Diskussion

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback