Han äter som aldrig förr!

Numer har Charlie 2 mål utbytta till vanlig mat. Frukost och lunch, där imellan har han numer ett till mål, ett litet mellanmål som oftast består av fruktpuré men även av ersätting ibland, lite beroende på.

Våra dagar ser nu ut såhära:

Frukost: Havregrynsgröt (½dl havregryn 1dl vatten) + ½ 4mån burk frukt puré + 1 tsk paltbröd.
Mellanmål: ½ 4mån burk fruktpuré  eller ca 90ml ersättning.
Lunch: 1 6mån burk (skulle det finnas fruktpuré över äter han upp den med)
Middag: 180-210ml Ersättning
Kvällsmål: ca 90ml Ersättning
Nattmål: 180-210ml Ersättning

Vissa tycker nog han ätre mycket för att bara vara 5,5mån. Men jag ser det som så att man ska låta barnet styra om möjligt. Charlie ÄLSKAR sin mat, det är det bästa han vet och det skulle säkert gå att byta ut alla mål om vi ville, charlie skulle älska det, men där sätter jag en gräns, jag vill ha det som det är nu, och ersättingen är grymt viktig anser jag. Visst när han äter äter han rätt stora mängder mat, och kan då tillägga att jag har satt stopp vid en burk, han skulle säkert kunna äta ½ till om han bara fick, men det känns lite väl mycket. Men i grund och botten anser jag att barnet ska bestämma takt och mängd mat! Allt som oftast verkar barn inte vara som våran C utan tvärtom, och då känns det extra viktigt - För mig.

Varför äter han då alla mål på dagen och inga på kvällen? Jo, ibörjan tänkte vi ge han frukost och middag, mest för att vi alla ska sitta och äta tillsammans när vi äter middag, och frukosten känns som en bra morgon rutin. Dock var lilla C allt för trött vid 17-18 när vi äter middag så det känns verkligen inte som en bra idé och låta han äta då, maten ska ju vara positiv och rolig! Så där är anledningen till frukost/lunch.

Hur gör ni med maten till era små?

Diskussion
Postat av: Marie

Hej Simone! Kul att du också skriver om barnmat, det gör jag med! Har precis startat min blogg dock så har inte hunnit lägga upp så mycket än :) Men jag tycker också att det här med barn och mat är väldigt intressant och roligt, och har försökt göra mer eller mindre enbart egen mat ändå sedan min Lova började med smakisar vid 4 1/2 månad. När hon var 6 månader åt hon 1 port gröt både morgon och kväll, 1 burk mat till lunch, en fruktpurémellis plus tre amningar (dock inte så mycket bröstmjölk), så hon och Charlie verkar lite lika. Lustigt också att hon inte heller gillade (gillar fortfarande inte) broccoli :)

Kommer lägga upp fler recept på min blogg också (som jag gjorde när Lova var mindre), vore kul om du tittade in!

2010-10-18 @ 21:48:07
URL: http://virrmyra.wordpress.com

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback