8månader

Länge sedan vi skrev om hur det går för Charlie och maten, men nu ska jag få tummen ur!

En vanlig dag ser ut ungefär såhär:
06.00 210ml ersättning
9-10.00 Havregrynsgröt med fruktpuré (beror lite på när han somnar)
12.00 Lunch en burk mat (6mån strl)
14-15.00 mellanmål ½ burk fruktpuré (4mån strl)
17.00 middag
19.00 kvällsmål

Sedan ser aldrig våra dagr exakt likadana ut, men dethär utgår vi iaf ifrån! Frukosten och lunchen blir mer eller mindre alltid som här, men har det lyckats bli lunch vid 12.30-13.00 så får han en tidig middag istället osv. Som sagt det här utgår vi ifrån, men man kan inte planera minutiöst!

Annars med maten så äter han fortfarande allt, men har haft lite perioder där han totalvägrar äta mat mer eller mindre. Inte alls roligt när han är sådan, men man får helt enkelt testa som vanligt varje måltid men ge han ersättning om han inte får i sig tillräckligt.

En till sak han börjat med är att spotta ut mat, jag vet inte om det är för att han ät mätt eller om det är bara för att han känner för det? För det är ofta i andra halvan av portionen men ger man han mat igen efter så äter han ibland och ibland inte. Och då han har så svårt att gå upp i vikt (alltid haft) vill jag ju att han verkligen ska få i sig allt, för annars dimper han ner eller står stilla.. Någon som har något tips?

(All hemlagad mat Charlie får tillsätter vi även mer fett i än i receptet just för hans dåliga viktuppgång, per portion brukar dom säga 1tsk, vi tar iaf 2-3 tsk om inte mer ibland.)

Diskussion
Postat av: Anna - Mamma till Saga och i längtan efter pyret i magen med BF 1/7-2011!

Så gjorde Saga med, spottade ut maten.

Jag försökte att ge ett tag till, testade om hon var mätt eller om hon bara busade. Vissa dagar så åt hon, och andra så verkade hon vara mätt.

Du behöver nog inte oro dig så länge han går upp i vikt. Skulle det var aså att han stannar av lite i vikt, och inte vill äta skulle jag nog ge honom lite extra ersättning och försöka mata honom i mindre, men fler portioner. Liksom "lura" honom lite.

Saga hade inget problem med att gå upp i vikt, fast hon höll på sådär. Jag blev väldigt orolig och trodde att hon till och med skulle gå ner i vikt.

Men hon höll vikten bra, och då har hon aldrig ätit ersättning eller välling. Hon har enbart ätit modermjölk och senare vanliga måltider :)



Har du börjat ge honom vällning?

Välling fyller ju ut lite mer än ersättning i magen.



Svar: Ja, postafrn blir man helt knäckt utav! Jag varså glad att jag kunnat sluta äta dem, men nu får vi ju se o mjag får börja med dem igen..

2011-01-08 @ 11:38:44
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback