Böngryta med couscous

Ca 4-5 6mån burkar

Ingridienser:

1dl couscous
1,5dl olja (jag använder raps)
1 liten gul lök
5st tomater
1st aubergine
3dl bönor (jag använde kidneybönor)
4 pepparkorn
2 kryddpepparkorn

Hur gör jag?
1.
Hacka löken och lägg ner den och oljan i kastrullen och ställ den på en varm platta.
2. Hacka tomaterna och skala samt hacka auberginen, lägg ner dessa i kastrullen, samt lägg i tesilen med kryddorna.
3. Låt puttra tills tomaterna är mosiga.
4. Tillsätt bönorna (som är kokta och klara) och mosa alltsammans med gaffel eller mixa.
5. Tillred couscousen enligt förpackningen och blanda sedan i den.

TIPS!
  • Använd inte bönor på burk till barn under 1 år då lagen allt som oftast innehåller salt. Ta istället torkade bönor som du tillreder enligt förpackningen, dessutom mycket billigare!
  • Grönsakerna i denna måltid går att variera, det enda som bör finnas kvar är tomaterna (bönorna är ju en baljväxt så dom ska självklart med vara kvar), du kan ex ha i paprika.

  • Vill du ej ha vegetariskt? Lägg till köttfärs!

Diskussion

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback