Välling

Vi har som inte haft en tanke på att börja med välling sedan innan Charlie föddes, han äter ju ersättning. Vi hade tänkt att när han slutar med ersättning får han sluta med flaskan helt enkelt. Vårat beslut sticker nog i vissas ögon då man i Sverige mer eller mindre MÅSTE dricka välling, och har fått bla från BVC (ta mig inte fel, jag älskar vårt BVC!) att vi kanske borde börja med det, för det gör man ju. MEN då han ätit dåligt i rätt långa perioder nu och vid 8mån kontrollen hade han ännu en gång gått ner i vikt, så började vi fundera, vart finns flest kalorier, ersättning eller välling? Jag var till min dietist (som brukar föreläsa om barns mat på BVC) och frågade henne vad hon tyckte samt förklarade dilemmat, samt frågade henne om hon visste vad som hade mest kalorier.

Resultatet vart att Vällingen faktiskt hade mer kalorier, kanske inte många men per 100ml hade den 5-10 kcal än ersättning, och då han dricker (i normala fall) 4 dl om dagen blir det ju i alla fall lite flera och det kan göra skillnad på vår lilla spinkis :) Jag hoppas nu bara att han inte blir mättare på vällingen och äter mindre mat, för då skiter ju hela grejen sig.

Någon som varit med om liknande?

Diskussion
Postat av: Theres

Hej! Vår plutt vill inte heller äta/gå upp i vikt som hon "ska". Jag har också varit väldigt skeptisk mot välling eftersom jag tycker att det överkonsumeras i Sverige, och nästan bara i Sverige. Men, precis som du, vill man ju att hon ska få i sig mer kalorier. Även om det bara är några få åt gången.



Superfin blogg :)

2011-01-25 @ 15:41:44
URL: http://minbebis.com/blogg/mariatheres

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback