Pasta och grönsaksgryta



Blir ca 4-5dl

Ingridienser:

½-1dl okokt pasta (jag använde spagetti)
1 rätt stor morot, i mindre bitar
1cm purjolök, fint fint hackad
2/4dl gröna ärtor
ca 3 broccolibuketter, i mindre bitar
25g smör


Hur gör jag?
1. Koka moroten med lite vatten. Koka pastan i en annan kastrull tills den är överkokt. 
2. När moroten blivit mjuk lägger du i resten av ingridienserna och kokar upp tills dessa är mjuka. Vid detta laget ska det knappt finnas något vatten kvar i kastrullen. Lägg sedan i den kokta pastan.
3. Mixa/mosa med smöret till rätt konsistens.
  • Jag använde både frusna ärtor och broccolibuketter, vilket känns enklast och bäst.
  • Denna rätt kan med fördel mixas lätt, jag mixade så jag hade endel bitar kvar.
  • Vill du ha en slätare konsistens är ett tips att passera grytan genom en sil.
  • För lite mer smak koka med kryddor i en tesil som du enkelt plockar bort, jag använde 2 lagerblad och 5 svartpepparkorn.
  • Smöret gör grytan lite krämigare än om du använder olja.
Till äldre barn?
  • Kompletera med fisk, exempelvis lax. Men jag tror de flesta fiskar passar bra.
  • Självklart kan du skippa att mixa/mosa, men det ser inte speciellt gott ut så då skulle jag rekomendera att tillsätta lite mjölk/grädde för en krämigare konsistens.
  • Överkoka inte pastan så finns det lite tuggmotsånd.

Diskussion

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback