Ang. kryddad mat

Självklart ska man inte överkrydda en bebis mat, och absolut inte använda salt, däremot örter kan man använda lite hur man vill. MEN att smaksätta maten (krydda känns som fel ord) genom att ha hela kryddor i en tesil under kokningen och sedan plocka bort dessa har jag svårt att tro att det kan skada. Självklart kan jag ha fel, men om detta kan skada då får ni gärna berätta hur. Kryddan är trotsallt inte i maten, den kokar med men plockas bort, dvs vi får smaken men inte kryddan, helt fel ute kan jag inte vara, eller?

Tar gärna emot fler kommentarer om detta :)

Diskussion
Postat av: Anonym

Om han tycker om och äter maten när du inte kryddar så ser jag ingen anledning till att du ska göra det.? Eller.? =)

2010-08-17 @ 23:25:48
Postat av: Andreas

Till anonym:

Så med andra ord behöver man aldrig börja krydda maten? eller?

Det handlar kanske mer om att lära barnen en god och sund matkultur, vilket i min värld inte kan skapas med färdigköpt (och kryddad) barnmat på burk. I detta inlägg tyckte jag se mig frågas om det var skadligt med kryddor som SMAKSÄTTNING i barnmat eller ej! Om barnet i fråga tycker potatispuré är gott (om det nu är det första man ger) varför då ge något annat, då kan väl fortsätta att ge potatispuré resten av livet?



Du gör helt rätt Simone, smaksätt maten med lite kryddor du :)

2010-08-18 @ 18:37:15
Postat av: Anonym

Prova "smaksätta" med pirri pirri och plocka bort den så ska du se att det kunde visst göra nått även om det inte låg kvar :)

2010-08-21 @ 21:14:32
Postat av: Simone

SJÄLVKLART måste man ha lite vett i huvudet som med allt annat i livet. Det var det där jag menade med att inte överkrydda barnets mat. Om jag inte minns helt fel har jag skrivit innan att man själv får ha lite vett i barnmatslagandet. Det passar sig inte heller att ge barnet en blodig biff, men det utgår jag från att de flesta förstår :)

2010-08-21 @ 21:23:10
Postat av: Madde

Du gör helt rätt Simone, och lägga piri piri i barnmaten var den sämsta jämförelse jag läst någonsin.

Härmed dumförklarar jag anonym!

Förresten Simone, kolla IP-nummret så får vi veta vem den dumma anonyma är :D

2010-08-21 @ 22:30:08
Postat av: Simone

Madde: Sånt behov har jag inte av att veta vem det är (tror förövrigt jag vet vem det är med, men det är en annan femma).



Det positiva är ju att det faktiskt blir lite diskussion :D

2010-08-21 @ 22:38:41
Postat av: Anånym :)

va seriösa ni är man får inte ens skojja längre ;)

2010-09-07 @ 15:06:28

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback