BLW

BLW = baby-led weaning
En sida som är lättläst om BLW: http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/

Jag fick frågan om vad jag tycker om BLW, och helt ärligt vet jag inte mycket om det, jag har läst mig till huvuddragen nu idag, och innan bara läst 1 artikel om det. Min spontana reaktion är att det är det ultimata sättet att börja på om man börjar vid 6mån! Barnet får plocka och smaka själv i sin takt, visst låter det bra? Och av vad jag läst så är det precis lika bra som det låter, suttit bra mycket idag och läst trådar, sidor och allt jag kommit över på nätet men inte hittat något negativt. Men kan omöjligt tro att det inte finns några baksidor, men mycket känns det inte som om det finns, för då bör jag i alla fall ha hittat någon.

Enligt BLW är barnet redo för mat när den själv kan plocka upp maten och stoppa den i munnen, ex broccolibuketter. Det behövs inget pincett grepp, utan bara barnet kan gräppa och träffa munnen. Ibörjan blir det mycket spill och kladd, men samtidigt kan barnet äta samtidigt som resten av familjen då ingen behöver mata. Helt kort styr barnet avvänjningen från flytande till fast.

Förr var rekomendationerna att ge smakisar redan vid 3mån, nu är rekomendationerna 6mån. Enligt sidorna jag läst på är då fortfarande maten till för utvecklingen bebisarna har vid 3mån. Vid 6mån kan dom allt som oftast sitta själv och pilla på, puréer behövs alltså inte. En 3månaders kan allt som oftast inte detta. Och jag kan inte annat än att hålla med där! För trotsallt är det viktigt att barnen tycker mat är kul för att dom ska få intresse för det och vilja äta.

Är det något vi kommer att köra på hädanefter?

Fullt ut kommer vi inte köra på detta, sonen total älskar att äta sina puréer. MEN det att börja när barnet är redo kör vi på, han visade intresse redan vid 2mån och tog saker till munnen, lyckades få tag i en vattenmelonbit som han sög på (och blev riktigt arg när jag tog bort), samt fått pilla på med gurka och vattenmelon själv - väldigt populärt. När vi fikar osv får han numer majskrokar, som också är väldans populärt, troligen mest för att han får pilla själv, för smakar gör dom ju knappt. Men visst tror jag han kommer att få pilla på med mat själv mycket mera efter att jag läst detta! För som jag förstått det är det sällan dom sätter i halsen, bara dom får riktigt små eller stora bitar (dvs inte mitt i mellan).

Detta är alltså min uppfattning av det jag läst om BLW och mina tankar.

Men om ni ska testa detta tänk då på att ha uppsikt över barnet (ifall den faktiskt sätter något i halsen!) och barnet bör vara runt 6mån och kunna göra själv, du ska inte sätta in grönsaker och mat i barnets mun!

/Simone

Diskussion
Postat av: Susanne

Ja, visst låter det bra!? Ska testa med Alva. Helammar fortfarande nu...

2010-08-13 @ 09:23:07
Postat av: Simone

Ja! Det låter definitivt bra anpassat efter de nya rekommendationerna! Kan tänka mig att barnen uppskattar det! Charlie älskar redan att få pilla på med något eget själv (typ majskrok).

2010-08-17 @ 10:41:38
URL: http://prinscharlie.blogg.se/
Postat av: Susanne

Nu har vi börjat att testa :)

Broccolibukett var ganska spännande... gurka och morot var inte så värst intressant - åtminstone inte vid första försöket :)

2010-09-11 @ 09:23:53
Postat av: Simone

Vad kul! Berätta gärna framöver hur det går!

2010-09-11 @ 16:50:10
URL: http://simonesbarnmat.blogg.se/
Postat av: Susanne

Det går kanon :) bara hon får pilla med maten själv. Testat en hel del nu: morot, broccoli, riskaka, gurka, sötpotatis, falukorv, turkisk yoghurt, rostat bröd med leverpastej, äpple, päron, pastaskruvar...

Sedan kör jag med gröt också... men där matar jag :)

Ska ångkoka lax och palsternacka ikväll...

2010-09-17 @ 17:23:53

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback