Vad ska man inte ge?

En liten lista på saker du inte ska ge små barn och varför.

Salt
- Barns njurar är inte fullt utvecklade innan 1år och därav bör man undvika salt. Men helt logiskt så mår ingen bra av för mycket salt, så konstigt är det egentligen inte.

Spenat, rödbetor, nässlor, mangold, bladselleri
- i dessa finns mycket nitrit som omvandlas till nitrat i kroppen och kan hämma syreupptagningen. Från 1år är det OK.

Honung - Det kan finnas sporer i honungen som dom små inte klarar av.

Nötter & jordnötter - Kan sättas i halsen, men är även mycket allergiframkallande.

Socker
- Tomma kalorier, dvs inga vitaminer elelr mineraler. Vi behöver inte lära oss tycka om sött, det gör vi naturligt.


Diskussion
Postat av: Gunilla

Trevlig blogg med många funderingar! Jag födde ju barn för längesedan...70-talet. Då skulle man börja med fruktsafter redan vid 6 veckor och grönsakspure vid tre månader. Barnen är idag vuxna och har nog inte fått några fel.

2010-08-10 @ 20:16:27
URL: http://www.cukids.se
Postat av: Susanne

Vilken bra blogg Simone!!! Har du läst något om BLW? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om det...

2010-08-11 @ 09:54:21

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback