Föräldragrupp samtal med dietist!

Förra veckan var vi på BVC på föräldragrupp och hade lite föreläsning av en dietist och fick ställa en heldel frågor - MYCKET intressant! Dock lite synd att Charlie är näst äldst så var mest jag och en till mamma som ställde frågor, men samtidigt fick jag verkligen ställa alla frågor jag hade :) Alltså känner jag numer att jag har jäkligt bra koll fram tills han får äta vår mat (runt 1år, men han kommer nog få göra det tidigare då vi inte saltar maten här hemma).

Charlie är fortfarande glad i mat, och äter allt man ger han (förutom den fruktansvärda broccolin då) och är minst sagt intresserad av det vi äter! 

En sak jag ska ta med BVC nästa gång om det inte gått till sig tills dess är ang hans ersättning. Han har börjat mer eller mindre vägra flaskan, detta började för någon vecka sedan och har bara blivit värre och värre.. Vi hade tänkt att han skulle ha ersättning minst 1-2 ggr/dag upp till ett år, men som det verkar just nu kommer vi snart måsta skippa flaskan förutom på nattmålet (som fortfarande går hyfsat iaf om än lite krångel..). Men det är ju ett tag till BVC så tänkte fråga er om ni hjar några tips eller erfarenheter angående detta?

Mer om det som sas av dietisten kommer i ett annat inlägg under en annan kategori :)

/Simone

Diskussion
Postat av: Sara - Triss i pojkar

Jag måste bara fråga dig om detta med portioner till en sådan liten. Rekommenderar dem inte att en 4½ månad ska äta smakisar och inte portioner?

Jag har inte en aning, därför jag frågar.



Och detta med ersättningen, kan det inte bero på nya flaskor? :) Såg i ett inlägg att du bytt flaskor därav frågan. Simon vart jätte tvär när jag bytte flaska och jag fick återgå till hans originala igen då han vägrade att äta ur den titt som tätt.

Nu äter han galant ur flaskan igen och sina normala mängder mat.



Mvh Sara

2010-09-07 @ 22:43:08
URL: http://ourson.blogg.se/
Postat av: Simone

Gör ett inlägg i diskussionen. Alla inlägg är välkomna!Man ska börja med smakisar vid 6mån - tidigast 4mån och långsamt öka i en takt som passar barnet. Så ja en 4,5 månaders ska få smakisar inte hela portioner. Nu började vi dock med smakisar vid drygt 3mån och han slukade allt vi gav han från dag ett mer eller mindre. Allt jag läst var att barnet skulle få bestämma, men då skulle han ju äta hur mycket som helst! Pratade med BVC och jag skulle sätta stop när jag kände att det blev för mycket, vilket tar emot då han älskar sin mat :) Men nu äter han ½-1 4mån burk (om man räknar i burkmängd, han får ju hemlagat :P) och skulle lätt äta mera, men där sätter jag stopp :) Så du har rätt, en 4,5 ska egentligen få smakisar :)



Om det vore så enkelt med flaskorna =/ Men detta började redan innan bytet.. Vissa dagar äter han som aldrig förr men oftast verkar flaskan tråkig :S

2010-09-08 @ 15:54:07
URL: http://simonesbarnmat.blogg.se/

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback