Fundering ang. plockmat

Charlie verkligen älskar att få äta och plocka själv, som säkert alla barn. Det är jätte härligt om man själv äter borta och han redan ätit så kan han pilla för sig själv och är sysselsatt. Vart man än läser så ska man ge dom stora bitar dom kan hålla i och bita av själv, just för att dom INTE ska sätta i halsen, barn biter av bitar dom kan svälja bara. Detta enligt alla trådar på forum jag läst, verkligen alla säger stora bitar. MEN min kära son har inte riktigt fattat detdär utan ahn kör in så mycket som möjligt i munnen och sätter ALLTID i halsen om han får stora bitar, av allt (han lyckades svälja ett helt broccoli huvud en gång, om än rätt litet men ändå nästan lika stort som hans knytnäve!). Majskrokar går bra, men mest för att dom smälter i munnen. Dvs vi måste massakera allt till små små bitar.. För han kör ändå in flera stycken åt gången..

Så min fundering är, har ni något tips till hur jag kan göra? För det känns lagom drygt att massakera all plockmat!

Diskussion
Postat av: Marie

Åh som jag våndades över det med Lova också! Gör det faktiskt fortfarande litegrann fast hon är 15 månader nu. Hon gör nämligen precis som Charlie - dvs trycker in stora bitar och försöker svälja direkt. Det där med att tugga är inte hennes grej... Jag har tyvärr bara varit feg jämt av den anledningen och alltid delat allting i bitar som jag vet att hon inte kvävs av. Är så nojig för det :/ Hon äter fortfarande inte äpple t ex för jag är rädd att hon bara försöker svälja en stor hård bit.

Har tyvärr inga direkta tips alltså, mer än att ge stora bitar av sånt du inte är orolig för ska fastna så lätt - t ex kokta morotsstavar som lätt slinker ner även om tuggan blir "för stor".

2011-01-07 @ 16:41:18
URL: http://virrmyra.wordpress.com
Postat av: Jenni

Hej, min son är exakt likadan, han kör in allt han får i munnen men visst han tuggar det men det blir ju så mycket att han sätter i halsen..... Samma med majskrokarna, dom funkar jätte bra samt rån, men får han annat så kör han in allt, vt inte om små bitar är bäst???

2011-01-11 @ 09:11:04
Postat av: Theres

Kanske rispuffar skulle kunna funka? Det uppskattas av vår 7 månaders dotter. Vårgårda ris tror jag det heter, det är i påsar och står bland flingorna i affären :)

2011-01-11 @ 22:48:56
Postat av: Theres

Jag skrev nyss en kommentar men tror jag fipplade bort den så jag försöker igen. Vår dotter som är sju månader tycker väldigt mycket om att sitta och plocka rispuffar. Du vet sånt där ris som finns bland flingorna i butiken? Vårgårda Ris tror jag det heter :)

2011-01-11 @ 22:50:50
Postat av: Emelie

Mindre bitar och bara ge en eller 2 i taget funkar för Cindy :)

2011-02-04 @ 12:58:27

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback