Tips på barnmatstänk!

Vet inte om jag skrivit om det förut, men isf blir det en repris!

När jag lagar barnmat brukar jag utgå från 2 olika saker för att göra det enkelt, samt att jag alltid har en tredje i bakhuvudet. Alltså 1/2+3.

1. Vad har jag hemma?

Denna använder jag allt so moftast, man har ju alltid allting hemma!

Har jag några kolhydrater? Potatis, pasta, ris?
Vilka grönsaker finns? Tomat, broccoli, ärtor, aburgine, lök osv
Vad ska jag ha för kött? Kyckling, nöt, gris?

Jag brukar då ta en kolhydratkälla, en sorts kött och minst 2 sorters grönsaker plus lök.
Tänker du såhär har du troligen alltid mat att göra barnmat av hemma.

2. Vad finns det för saker i barnmatsburkarna?

Tryter fantasin och det känns som om allt blir samma samma helatiden brukar jag göra såhär istället, jag kollar kort och gott vad som står i ingridienslistan på barnmatsbrukarna och gör mer eller mindre samma! Jag köper alltså hem ingridienserna och kör på.

3. Dessa saker måste finnas i: Grönsaker, kolhydrater och kött (ibland bönor istället) och extra FETT.

Detta har jag ALLTID i baktanke just för att allt ska finnas med. Allt som oftast får pojken kött men ibland får jag fnatt och lagar en vegetarisk måltid till han.


Detta utgår jag ifrån och pojken är 8mån.

Diskussion
Postat av: Marie

Mycket bra sammanfattning av ett bra grundtänk! Så har jag också alltid tänkt, men inte satt i system så som du gjorde här. Det är ju faktiskt ganska lätt när man systematiserar saker :) Dock tyckte jag förut att jag ändå var lite enkelspårig - det blev mycket potatis och pasta för Lova gillade inte ris. Inser nu i efterhand att man kunde provat lite mer "ovanliga" saker också även om man inte själv använder det så mycket. T ex polenta, rismjöl etc...

2011-01-07 @ 16:45:08
URL: http://virrmyra.wordpress.com

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback