Barnmats kok

Mitt under allt kaos på bloggen kände jag att ett inlägg måste ändå skrivas :)

Igår och idag har jag gjort en helmassa barnmat till lilla C. Vi började i fredagskväll med att ångkoka morötter, potatis, palsternacka och sötpotatis. I vattnet lade jag i 2 lagerblad och 3 kryddpepparkorn (hur mycket smak det gav är en annan fråga, men fullt tillräckligt tror jag nog) och hoppades på att maten i alla fall skulle få lite smak. Jag ångkokade en sort i taget och mosade med gaffel allt eftersom det blev färdigt. Blev flera olika sorters mos:

Potatis & Palsternacka & morot
Palsternacka & morot
Sötpotatis & potatis
Sötpotatis & morot
Sötpotatis & morot & potatis

Just nu kör vi på saker med sötpotatis i, en helt ny smak för pojken! Men ner går det och gott verkar han tycka det är! (Ja, det är ju inte broccoli..)

Idag har jag gjort aprikospuré och katrinplommon puré, detta förberedde jag igårkväll genom att blötlägga torkade katrinplommon och aprikoser (var för sig). Så imorse när lille C fått sin frukost var det bara att mixa, med lite av vattnet. Nog den enklaste barnmat jag gjort!

Varför mosade jag med gaffel när jag har stavmixer?
Jo, med en son som inte bryr sig i om det är helt slätt eller om det finns små små bitar så känns det onödigt att vänja han vid den släta nu för att snart vänja bort det.

/Simone

Diskussion
Postat av: Madde

Om ni har en potatispress så är det väldigt lättsamt att göra puré med den.

Det går fort och blir inte helt slätt.

Jag tycker tillochmed att det är lättare än med mixerstav ;)

2010-09-08 @ 12:57:23
Postat av: Simone

Det har vi inte ;) men bra tips Madde! :D

2010-09-08 @ 14:36:48
URL: http://prinscharlie.blogg.se/

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback