Första smakisarna

Charlie fick potatis blandat med ersättning till en rinnig konsistens som första smakis, minen han gjorde var bara så rolig! Han fattade verkligen inte vad han fått i sin mun! Men vi matade han med resten av det vi lagt på tallriken, och han sölade inte ut allt för mycket i alla fall. Vi fortsatte med potatisen i 4 dagar och han fattade redan 2-3 dagen hur han skulle göra för att svälja maten.

5e dagen fick han potatis och palsternacks puré blandat med vegetabilisk olja (Naturnes från 4mån), då vi var på resande fot fick det bli burkmat, och dom gånger man faktisktkommer använda burkmat, kan jag rekomendera Naturnes! Dom förpackningar jag kollat på har bara samma ingridienser som jag skulle använt till samma sak hemma! Charlie gjorde även en rolig min när han fick smaka detta första gången, men andra skeden gick så fint ner i magen, och nästan ingen mat sölas bort! Han får nu 1-2 teskedar/smakis och en smakis per dag. Även detta körde vi i 4 dagar.

När vi sedan kom hem fick han testa morot och palsternackspuré (nu hemmagjort såklart) och efter den där roliga minen (såklart!) så gick det ner precis som allt annat! Detta körde vi med i 6 dagar, samtidigt som han fick lite katrinplommonpuré då han blev lite trög i magen. Vilket dom tydligen kan bli av morötter.

När morot och palsternackspurén var slut tänkte jag att han skulle få testa broccoli, vilken han verkligen inte gillade! Det kom ut lika fort som det gick in, så han fick bara lite katrinplommonspuré första dagen, och nu idag (andra dagen) tänkte jag att vi testar igen (jag hade lite kvar i kylen så kändes dumt att slänga) men icke! Broccoli skulle inte lillungen ha inte, han fick alltså bara lite katrinplommonspuré igen, och senare på dagen fick han även lite hemmagjord havregrynsgröt vilket inte heller var poppis, så åter igen lite katrinplommonspuré, nu ihopblandad med gröten och då var det mumma kan jag lova! Så nu kör vi på gröt och katrinplommon några dagar framöver.

Kanske ska tillägga att han fått suga på gurka och vattenmelon ibland sedan han var ca 2mån, vilket gått bra! Dock ska man självklart ha stenkoll så att bebisen inte får i sig bitar och kan sätta i halsen!

/Simone

Diskussion

Innan du diskuterar!
Jag vill gärna skapa en debatt och diskussion, därav att jag föredrar om ni som diskuterar inte gör detta anonymt. Ett anonymnt inlägg KAN komma tas bort om jag inte anser detta tillför något. Även inlägg som bara är svar kan publiceringen dras tillbaka på, MEN alltid kul att få svar på kommentarer så jag läser dom och har kvar dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback